[ad_1]
Cea mai spectaculoasă cale ferată de munte din sud-estul Europei e în România! Străbate 14 tuneluri și 10 viaducte.
Calea ferată Oraviţa – Anina este cea mai veche cale ferată de munte din România, dată în funcţiune în decembrie 1863.
Denumită şi ‘Semeringul bănăţean’ (datorită asemănării dintre acesta și calea ferată „Semmering ” din Austria, construită între anii 1845-1854. Se poate face o paralelă atât privind însusirile tehnice între aceste două linii ferate, cât și între peisajul montanistic pe care îl străbat… parcă înadins pentru a scoate în evidență frumusețea unor plaiuri de poveste. Linia ferată Semmering are o lungime totală de 40 Km, (între Glognitz-Mürzuschlag) pe o diferență de nivel de 388 m; la noi este o diferență de nivel de 340 m pe o lungime de 34 km. Acolo au fost construite 15 tunele, iar aici 14 tunele. Cel mai înalt viaduct al căii ferate Semmering are 47m, viaductul Jitin are 37 m. Deosebirea mare constă în lungimea tunelurilor. Cel mai lung are 1428 m, în timp ce pe linia Oravița-Anina cel mai lung este de 660 m- Garliste) ea este considerată cea mai frumoasă şi spectaculoasă linie ferată de munte din sud-estul Europei. ‘Drumul de fier’ are 14 tuneluri săpate în stânca muntelui şi 10 viaducte peste văi adânci, potrivit Centrul Infoeuropa.
Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă de la 218 m altitudine (Oraviţa) la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 338 m, o pantă de înclinare de 20 la mie şi curbe cu raze atât de strânse (114 m).
Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Jitin (situat în județul Caraș-Severin), înalt de 35 m și lung de 230 m, având 5 deschideri”.
Potrivit franzdorfalpin.ro, marea artă pe care o relevă construcţia aceste căi ferate constă în faptul că are o înclinare de 20 o/oo faţă de celelalte căi ferate care au avut o inclinare cu diferenţă de nivel de 14‰. De asemenea rază curbelor la această linie este de 114 m faţă de celelalte căi care au o rază de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de locomotive şi vagoane speciale. Trecerea peste văi adânci are o lungime totală de 843 m, iar tunelele masoară o lungime totală de 2084 m. A fost nevoie să se facă strapungeri şi taieturi în deal pe o distanţă de 21 km şi numai pe aproximativ 10 km trenul are o linie ferată normala. Tunelele au fost săpate cu dalta şi târnăcopul, dinamita nefiind inventată incă. Linia ferată Oravita-Anina are o lungime de 34 km, iar construcţia ei a costat în total 5.000.000 de guldeni.
*
România are în prezent o reţea de cale ferată de aproape 11.000 de kilometri, situându-se pe a opta poziție din Uniunea Europeană, după Germania, Franţa, Polonia, Italia, Marea Britanie, Spania şi Suedia, însă doar câteva sute de kilometri sunt modernizaţi.
Foto: https://urbanism.oravita.ro/, Facebook
Articolul Fiecare roman ar trebui sa stie si… sa se mandreasca: Romania are cea mai spectaculoasa cale ferata de munte din sud-estul Europei apare prima dată în Bucuresti Business – Despre afaceri. Zi de zi.
[ad_2]
Source link